DERS TANITIM BİLGİLERİ


Dersin Adı
Yaşlılarda Beslenme
Kodu
Yarıyıl
Teori
(saat/hafta)
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
Yerel Kredi
AKTS
YB 260
Güz/Bahar
2
0
2
3
Ön-Koşul(lar)
Yok
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Türü
Seçmeli
Dersin Düzeyi
Ön Lisans
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Dersin Koordinatörü
Öğretim Eleman(lar)ı
Yardımcı(ları) -
Dersin Amacı Bu ders ile sağlıklı beslenmenin temel ilkelerinin, sağlıklı ve hasta yaşlılarda beslenme kurallarının kavranılması amaçlanmaktadır.
Öğrenme Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Gıda gruplarını ve sağlıklı beslenme kurallarını sayabilecektir.
  • Yaşlanma sürecinde ve yaşlılıkta gıda gruplarına ait gereksinimleri tanımlayabilecektir..
  • Sağlıklı ve dengeli beslenmenin önemini açıklayabilecektir.
  • Yaşlılığa bağlı hastalıklarda etkili beslenmeyi açıklayabilecektir.
  • Beslenmenin tanımını yapabilecektir.
Ders Tanımı 1. Beslenme tanımı, beslenmenin önemi ve ilkeleri; 2. Yaşlılarda beslenme ilkeleri; 2.1 Yaşlılıkta Vücudun Yapı ve İşlevlerinde Oluşan Değişiklikler 2.1.1 Fiziksel Değişiklikler 2.1.2 Organ Fonksiyonlarındaki Değişiklikler 2.1.3 Yaşam Biçimindeki Değişiklikler 2.2 Yaşlılıkta beslenmenin önemi, 2.2.1 Besin Ögelerinin Yaşlılıktaki Önemi 2.2.2 Yaşlılık Döneminde Enerji İhtiyacı 3. Yaşlılıkta sık görülen sağlık sorunları ve hastalıklarda beslenme ilkeleri; 3.1 Yaşlılıkta protein metabolizması ve enerji gereksinimi, 3.2 Yaşlılıkta karbonhidrat, yağ ve sıvı durumu ve gereksinimi, 3.3 Yaşlılıkta vitamin metabolizması ve gereksinimi, 3.4 Yaşlılıkta mineral durumu ve gereksinimi, 3.5 Yaşlı beslenmesinde koku, tat ve dokunma duyularının önemi, 3.6 Yaşlılıkta ağız sağlığı ve beslenmede deglutisyon sorunları. 3.7 Yaşlılığa bağlı kas kaybında ve kaşekside beslenme, 3.8 Yaşlılığa bağlı sindirim, kardiyovasküler, metabolik ve solunum hastalıklarında beslenme, 3.9 Yaşlılığa bağlı hematopoiez sapmalarında beslenmenin etkisi. 4. Yaşlılıkta Genel Beslenme İlkeleri
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları

 



Dersin Kategorisi

Temel Ders
Uzmanlık/Alan Dersleri
X
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

 

HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Beslenme tanımı, beslenmenin önemi ve ilkeleri; 1.1 Gıda grupları ve gıda takviyeleri Dersin hocasının ders notları ve göstereceği kaynaklar.
2 Beslenme tanımı, beslenmenin önemi ve ilkeleri; 1.2 Gıdaları satın alma, hazırlama, pişirme ve muhafaza yöntemleri Dersin hocasının ders notları ve göstereceği kaynaklar.
3 Beslenme tanımı, beslenmenin önemi ve ilkeleri; 1.3 Gıdalarla bulaşan hastalıklar ve hijyen Dersin hocasının ders notları ve göstereceği kaynaklar.
4 Beslenme tanımı, beslenmenin önemi ve ilkeleri; 1.4 Sağlıklı beslenme kuralları, 1.5 Yeterli ve dengeli beslenme Dersin hocasının ders notları ve göstereceği kaynaklar.
5 2.Yaşlılarda beslenme ilkeleri; 2.1 Yaşlılıkta vücudun yapı ve işlevlerinde oluşan değişiklikler, 2.1.1 Fiziksel değişiklikler , 2.1.2 Organ fonksiyonlarındaki değişiklikler, 2.1.3 Yaşam biçimindeki değişiklikler Dersin hocasının ders notları ve göstereceği kaynaklar.
6 2.Yaşlılarda beslenme ilkeleri; 2.1 Yaşlılıkta vücudun yapı ve işlevlerinde oluşan değişiklikler, 2.1.1 Fiziksel değişiklikler , 2.1.2 Organ fonksiyonlarındaki değişiklikler, 2.1.3 Yaşam biçimindeki değişiklikler Dersin hocasının ders notları ve göstereceği kaynaklar.
7 2.Yaşlılarda beslenme ilkeleri; 2.2 Yaşlılıkta beslenmenin önemi,2.2.1 Besin ögelerinin yaşlılıktaki önemi , 2.2.2 Yaşlılık döneminde enerji ihtiyacı Dersin hocasının ders notları ve göstereceği kaynaklar.
8 ARA SINAV ARA SINAV
9 3. Yaşlılıkta sık görülen sağlık sorunları ve hastalıklarda beslenme ilkeleri; 3.1 Yaşlılıkta protein metabolizması ve enerji gereksinimi, 3.2 Yaşlılıkta karbonhidrat, yağ ve sıvı durumu ve gereksinimi, Dersin hocasının ders notları ve göstereceği kaynaklar.
10 3.Yaşlılıkta sık görülen sağlık sorunları ve hastalıklarda beslenme ilkeleri; 3.3 Yaşlılıkta vitamin metabolizması ve gereksinimi, 3.4 Yaşlılıkta mineral durumu ve gereksinimi, Dersin hocasının ders notları ve göstereceği kaynaklar.
11 3.Yaşlılıkta sık görülen sağlık sorunları ve hastalıklarda beslenme ilkeleri;3.5 Yaşlı beslenmesinde koku, tat ve dokunma duyularının önemi, 3.6 Yaşlılıkta ağız sağlığı ve beslenmede deglutisyon sorunları Dersin hocasının ders notları ve göstereceği kaynaklar.
12 3.Yaşlılıkta sık görülen sağlık sorunları ve hastalıklarda beslenme ilkeleri; 3.7 Yaşlılığa bağlı kas kaybında ve kaşekside beslenme, Dersin hocasının ders notları ve göstereceği kaynaklar.
13 3.Yaşlılıkta sık görülen sağlık sorunları ve hastalıklarda beslenme ilkeleri;3.8 Yaşlılığa bağlı sindirim, kardiyovasküler, metabolik ve solunum hastalıklarında beslenme Dersin hocasının ders notları ve göstereceği kaynaklar.
14 3.Yaşlılıkta sık görülen sağlık sorunları ve hastalıklarda beslenme ilkeleri; 3.9 Yaşlılığa bağlı hematopoiez sapmalarında beslenmenin etkisi Dersin hocasının ders notları ve göstereceği kaynaklar.
15 4. Yaşlılıkta Genel Beslenme İlkeleri Dersin hocasının ders notları ve göstereceği kaynaklar.
16 FİNAL SINAVI Dersin hocasının ders notları ve göstereceği kaynaklar.
Ders Kitabı 1. Prof. Dr Servet ARIOĞUL, Geriatri ve Gerontoloji; MN Medikal & Nobel;2006, Ankara \n2. Prof. Dr. Yeşim GÖKÇE-KUTSAL, Temel Geriatri, C-1, Güneş Tıp Kitabevleri, 2007, Ankara \n3. AKSOYDAN Emine, Yaşlılık ve Beslenme, Klasmat Matbaacılık, Ankara, 2008. \n4. CHERNOFF, R., 2006, Geriatric Nutrition: The Health Professional’s Handbook, 3rd Edition, Jones and Bartlett Publishers, ISBN 0-7637-3181-1 4. \n5. Öğretim elemanı tarafından düzenlenecek notlar ve diğer kaynaklar
Önerilen Okumalar/Materyaller Dersin hocası tarafından düzenlenecek notlar ve diğer kaynaklar

 

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Katkı Payı %
Katılım
5
Laboratuvar / Uygulama
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
5
20
Sunum / Jüri Önünde Sunum
Proje
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınav
1
35
Final Sınavı
1
40
Toplam

Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı
60
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı
40
Toplam

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Süre (Saat) İş Yükü
Teorik Ders Saati
(Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati)
16
2
32
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
(Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati)
16
Sınıf Dışı Ders Çalışması
15
2
30
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
5
2
Sunum / Jüri Önünde Sunum
Proje
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınavlar
1
8
Final Sınavı
1
10
    Toplam
90

 

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

#
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
* Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1

Alanında uygulamanın gerektirdiği güncel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir

X
2

Alanı ile ilgili araç-gereçleri ve teknolojileri kullanır ve bakımını yaparak sürdürür, temel düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.

X
3

Alanında sorunları tanımlar, analiz eder, kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir ve önerilerini başkaları ile paylaşır.

X
4

Yasal sorumluluklarının farkındadır, alanında temel düzeydeki çalışmaları bağımsız olarak yürütebilir

X
5

Yaşlı, yaşlının ailesi ve çalışma arkadaşları ile doğru, anlaşılır, dürüst ve açık iletişim kurar, düşünce ve bilgilerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarır

X
6

Alanı ile ilgili uygulamalarda aktif bir ekip üyesi olarak sorumluluk alır

X
7

Alanında edindiği bilgileri kullanarak, bilimsel verileri eleştirel bir yaklaşımla yorumlar ve değerlendirir

X
8

Yaşam boyu öğrenmenin önemini kavrar, öğrenme gereksinimlerini belirleyerek karşılayabilir, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yeniler

X
9

Sosyal, kültürel özellikler ve evrensel etik değerleri dikkate alarak davranır; mesleğinin gerektirdiği etik ilke ve standartları korur ve sürdürür

X
10

İş güvenliği, çevre koruma, kalite ve hasta güvenliği kavramlarının bilir ve bunların gereklerini yerine getirir

X
11

İngilizce'yi Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar

X
12

Yaşlıya fiziksel, ruhsal ve sosyo-kültürel yönleriyle bütüncül yaklaşım sergiler

X
13

Huzurevi işleyişine yönelik gereksinimler doğrultusunda ihtiyaçları belirleyip, gelişime yönelik etkinlikleri planlar ve yürütür

*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest